Mentoring arbejdspladsen - vejen til produktivitet

Mentoring arbejdspladsen - vejen til produktivitet

Hvad er mentoring?

Mentoring er et systematisk dannet forhold baseret på langsigtet og frivillig støtte mellem en erfaren person (mentor), der deler sin viden, erfaring og meninger med en anden person (mentee), der er klar og villig til at få erfaring fra denne udveksling og berige sine faglige færdigheder. Mentoring på arbejdspladsen er et gensidigt og samarbejdsforhold, der oftest opstår mellem en senior og junior medarbejder med henblik på mentees vækst, læring og karriereudvikling. Ofte er mentor og mentee en del af en organisation, og der lægges vægt på organisatoriske mål, kultur, karrierevalg, rådgivning om faglig udvikling og work-life balance.

 

Fordelene ved mentoring

Mentoring er et sikkert, støttende miljøforhold mellem to individer som en måde at overføre specifik viden og ekspertise fra en person til en anden. I dette forhold giver mentoren frivilligt sin tid til at opmuntre mentee. Mentoring finder sted, når eleven er i en ny situation, kræver information i en overgangs- eller mellemfase. Mentorforhold kan være begrænset til et bestemt projekt, men opretholdes normalt så længe som nødvendigt eller som aftalt.

Under mentorforløbet får mentee mulighed for at udvikle og få praktisk erfaring, tilegne sig viden, nå mål lettere og hurtigere og kan forbedre de nødvendige faglige færdigheder betydeligt. Mentoring som metode bruges i høj grad til at fremme samarbejde, produktivitet og forretningsvækst i disse situationer:

  • At fremme medarbejdernes læring i arbejdsmiljøet;
  • At etablere bedre samarbejde og interaktion mellem hold;
  • Som en måde at overføre vigtige færdigheder og viden på;
  • At integrere nye politikker, systemer og arbejdspraksis;
  • Yde støtte i komplicerede arbejdsprocesser;
  • Giv støtte, hvis medarbejderen skifter arbejdsplads eller rolle;
  • At hjælpe med at introducere og styre nye projekter;
  • At understøtte implementeringen af ændringer i organisationen.

 

Hvad gør en god mentor?

Mentoring er en fantastisk måde, hvorpå en person træner eller rådgiver en anden person med nyttige råd fra deres egen erfaring. Ved at anvende mentorpraksis på arbejdspladsen har du mulighed for hjælpe talenter i organisationen - for at hjælpe folk med at øge deres effektivitet, forbedre karrierevækstmuligheder samt skabe en mere produktiv arbejdsplads. For at være en god mentor skal du have en solid erfaring inden for dit speciale og gode sociale interaktionsevner. Det kan være teknisk erfaring, ledelseserfaring eller blot livserfaring, som du kan dele med andre. Hvad skal der til for at være en effektiv mentor:

Du skal være villig til at hjælpe - være villig til at bruge din tid på at hjælpe en anden og opretholde en positiv holdning i alt. Lær at se den gode side selv i komplicerede situationer for at motivere og løfte folk, der har brug for dine råd.

Vær motiveret og fortsæt med at forbedre din viden - stop aldrig med at udvikle dig selv og fortsæt med at lære. For at hjælpe andre med at vokse, skal du se værdien i din egen vækst. Mange mentorer indrømmer, at mentoring har hjulpet dem i deres egen personlige udvikling.

Vær selvsikker - betyder ikke at blive kæphøj eller vokse et stort ego. I stedet skal du have evnen til at være kritisk og udfordre dine elevers syn på en måde, der ikke er farlig, men hjælper dem med at se situationer fra et nyt perspektiv. At være en selvsikker mentor betyder at kommunikere med andre på en direkte og ærlig måde uden bevidst at såre nogens følelser.

Vær en aktiv lytter – vær opmærksom på at behandle alle de oplysninger, som praktikanterne siger. Se kropssprog, hold øjenkontakt og forstå, hvilke emner eleven har svært ved at diskutere. At vise, at du lytter, er en værdifuld færdighed i sig selv. Det viser, at du værdsætter, hvad personen siger, og at du ikke vil afskære dem. Det kræver tålmodighed og vilje til at udsætte forhastede domme.

Stil de rigtige spørgsmål - de bedste mentorer stiller spørgsmål, der får deres mentees til at tænke. Det er dog ikke så simpelt som det lyder. Som et simpelt tip til dig, hvis du vil være en god mentor, skal du ved at stille spørgsmål få mentee til at tænke over, hvad du vil sige og komme til den samme konklusion igen og igen. For at gøre dette kan du prøve at stille åbne spørgsmål, der ikke kan besvares med kun ja eller nej. Eller stil mere direkte spørgsmål, der tilbyder flere svarmuligheder, og analyser derefter sammen, hvorfor de valgte det pågældende svar.

Giv feedback - gør det på en måde, der præcist og objektivt opsummerer, hvad du har gennemgået, men også fortolker, hvad eleven sagde i information, der tilføjer værdi til dem. Brug især feedback til at demonstrere, at du forstår elevens måde at tænke på. Dette er nøglen til at hjælpe dem med at se situationen fra et andet perspektiv.

 

Hvad er en mentors ansvar og opgaver?

En arbejdspladsmentor kan både være en direkte leder, en personaleleder eller specifikt tildelt ekspert på området. Derfor er der masser af ansvar for mentorer på arbejdspladsen afhængigt af situationen. Normalt rådgiver mentoren den nye medarbejder dagligt, således at medarbejderen får både professionel og menneskelig støtte under tilpasningsprocessen.

Vigtigst af alt giver mentor en mulighed for den nye medarbejder til at erhverve den nødvendige viden, og delt viden kan føre til bedre arbejdsresultater og gavne virksomhedens produktivitet. Under mentorforløbet introducerer mentoren essensen, værdierne og virksomheden selv, dens historie og andre relevante fakta. Nogle af mentorens opgaver består af introduktionstræning, vidensdeling og test, styring af fælles arbejde og ikke-arbejdsrelaterede arrangementer, overvågning af mentorforløbet samt projektledelse, teamledelse mv.

I nogle virksomheder kan mentorforløbet se sådan ud:

  1. Efter fælles aftale arrangerer mentoren gensidige møder, træning eller læringssessioner;
  2. Mentee forbereder sig og stiller mentoren spørgsmål på forhånd;
  3. Mentoren overvåger, leder og styrer mentorprocessen;
  4. Mentoren tildeler nye opgaver, specificerer og kontrollerer, hvad der er gjort;
  5. Mentee giver feedback på, hvad der er nyttigt, og hvad der er nødvendigt at forbedre.

 

For at begge parter, der er involveret i mentorprocessen (mentor og mentee), skal være klar over deres ansvar, når de starter mentorprocessen, er det værd at præcisere disse ansvarsområder. Mentoren er ansvarlig:

  • For at give al den nødvendige information og menneskelige støtte, men ikke for den anden persons evner eller personlige motivation til at lære;
  • For en klar aftale og aftaler med mentee om gensidig mentoring

proces - tid, varighed, frekvens, opgaver mv.;

  • Respekt for etiske og fortrolighedsmæssige grænser under mentorprocessen;
  • Mentor er ansvarlig for at overføre sin viden til den nye medarbejder så godt han kan;
  • At føle sig tryg ved at være mentor for en kollega, og hvis der opstår vanskeligheder eller tvivl, skal du diskutere dem med din mentee eller seniorrådgiver;
  • Til overførsel af nødvendige færdigheder eller viden til den nye medarbejder efter bedste evne uden at manipulere oplysningerne.

 

Mentoring er meget vigtigt i processen med at opmuntre og forberede nye ledere. Det er et vigtigt redskab til at skabe og styrke motivation, udvikle en følelse af formål, øge effektiviteten og produktiviteten, nå virksomhedens overordnede og individuelle mål samt forbedre informationscirkulationen og gensidig kommunikation.

 

Opsummering

Husk, at mentoring er praksis med at dele og overføre information, ekspertise og erfaring, så mentees kan bruge det og opbygge passende tillid til organisationen. Som mentor opmuntrer, plejer og yder du støtte, fordi du allerede har "gået den vej", som mentee er på. Husk også, at mentoring er en struktureret udvikling, du behøver ikke fortælle mentee alt, hvad du ved om emnet; Han er nødt til at finde sine egne løsninger på situationer.

Mentoring er en fantastisk måde at udvikle en persons faglige og personlige udvikling på, samt hjælpe med at skabe en mere produktiv organisation. Dette er en gensidigt fordelagtig praksis for alle involverede, da denne proces er nyttig for både mentor og mentee. Derfor er det vigtigt at behandle mentorforholdet med den respekt, det fortjener. Fokuser forholdet på elevens behov, brug din erfaring og aktive lyttefærdigheder, tilføj værdi til samtalen ved at give feedback. Målet med mentoring er at yde vejledning, give råd til at opnå bedre resultater ved hjælp af den nye viden gennem vellykket samarbejde mellem mennesker på arbejdspladsen, der fører til produktive arbejdsresultater.